جزوات هوش تجاری :
1- فایل بخش مراجع و شرایط ارزیابی کلاس هوش تجاری :
https://drive.google.com/file/d/1o5r2EsG4jGNASqNkOo2cct9qVFBX1kDB/view?usp=sharing
2- فایل اصلی هوش تجاری 144 صفحه .
https://drive.google.com/file/d/1VH4pZ5Dq6ssweKpWVnNkgDvHsKPCbdoB/view?usp=sharing
3-فایل بخش اول هوش تجاری :
https://drive.google.com/file/d/1awvbxZff2wAHW1wccsRDBC3ji6_2QOCh/view?usp=sharing
4- فایل بخش هفت فرمول بدردبخور برای هوش تجاری و بازاریابی :
https://drive.google.com/file/d/1B3xqFCHr_rNa6UIXbpSu72BhWIfS0xHB/view?usp=sharing
5-فایل بخش چهارم -مفاهیم کلیدی در هوش تجاری (انباره داده- مدل ها – سرویس ها) :
https://drive.google.com/file/d/1wLgDZtd6EyBg260iLLU3EuhNZPNZVUty/view?usp=sharing
4-فایل بخش پنجم – سناریوی goal seeking-what-if هوش تجاری :
https://drive.google.com/file/d/170R2ZFYG3JRfk3NWkWKGOCBpFQSPoM-O/view?usp=sharing
5-فایل پنجم – رگرسیون هوش تجاری :
https://drive.google.com/file/d/1OkbCEIATeFFpvcsdiMXOvnPOFcWXvtxA/view?usp=sharing
6-فایل ششم- قواعد انجمنی و کاربرد در هوش تجاری
https://drive.google.com/file/d/1QAgARBpYQlx0fF_1cktQUkkwZ8yuqPTV/view?usp=sharing
7- فایل هفتم-الگوریتم خوشه بندی کا-مینز (K-means)
https://drive.google.com/file/d/1iP-q3nz9vTmZQyVyyJd0jRXttzd-Tco7/view?usp=sharing
8- فایل هشتم – افزونه حل کننده مساله در اکسل (Solver addin)
https://drive.google.com/file/d/1HODDviekFtSbc2z-lzBiMcexbm0ZS4Zj/view?usp=sharing
قابلیت ها و امکانات یک نرم افزار هوش تجاری کدامند ؟
امکانات هوش تجاری
نرم افزار هوش تجاری
پلتفرم نرمافزاری
- داشبورد مدیریتی
- مصورسازی داده
- مولتی پلتفورم
- تحلیل داده و اطلاعات
- آماده سازی داده
- سطح بندی کاربران
- تعیین سطوح دسترسی سازمانی به اطلاعات
- کاربران خارج از سیستم
نرم افزار هوش تجاری
هوش تجاری نرمافزاری تحلیلی است که برای تحلیل داده، گزارشگیری و ساخت داشبوردهای مدیریتی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات استفاده میشود.
امکان استفاده از هوش تجاری برای تمامی شرکتها و سازمانها در هراندازه (از شرکتهای کوچک تا سازمانهای بزرگ) وجود دارد. در ادامه بهصورت خلاصه به برخی از قابلیتها و امکانات این نرمافزار پرداختهایم.
پلتفرم نرمافزاری
نرمافزار بومی
در حال حاضر راهکارهای هوش تجاری موجود در کشور بر بستر نرمافزارهای خارجی ارائه میشوند. به دلیل تحریمها و عدم ورود شرکتهای توسعهدهنده این راهکارها به کشور این نرمافزارها در قالب نسخههای رایگان یا کرک شده و توسط اشخاص و شرکتهایی ارائه میشوند که هیچ ارتباط یا دسترسی به توسعهدهنده اصلی نرمافزار ندارند.
در نتیجه بسیاری از قابلیتها و امکانات موجود در بستر نرمافزارهای هوش تجاری خارجی قابلاستفاده در داخل کشور نیست و پروژههای زیادی در حوزه هوش تجاری و تحلیل داده به دلیل همین محدودیتها و یا اجرا توسط اشخاص غیرمتخصص با شکست مواجه میشود .
هوش تجاری محصولی بومی و تولید شده در شرکت پدیده ارتباطات پویا است. در تمام مراحل پیادهسازی و اجرای پروژه هوش تجاری، پشتیبانی فنی همراه و در کنار شما است تا موفقیت پروژه را تضمین کند .
مزایای هوش تجاری
توسعه پذیری
هوش تجاری بر بستر استودیو قدرتمند و منعطف طراحی و ساخته شده است و باتوجهبه این موضوع، امکان بهروزرسانی و توسعهپذیری نرمافزار بر اساس خواست مشتریان وجود دارد .
به عبارتی این نرمافزار باتوجهبه نیازهای موجود در بازار بهروز شده و قابلیتهای جدید به آن اضافه میگردد
مولتی پلتفرم بودن
نرمافزار هوش تجاری قابلیت اجرا بر روی انواع سیستمهای عامل موجود در بازار (WIN, iOS , Linux) و نیز سیستمعاملهای مورداستفاده در تبلتها و گوشیهای هوشمند ( Android & iOS) را دارد
به عبارتی کاربران میتوانند از طریق تمام دستگاهها اعم از دسکتاپ و پرتابل در تمامی ساعات شبانهروز و از هر مکانی، بدون محدودیت به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.
داشبورد مدیریتی
داشبوردهای مدیریتی از جمله روشهای جایگزین برای گزارشگیری سنتی هستند که علاوه بر مزایای ذاتی بسیاری از معایب جدولهای گزارش را ندارند .
به طور خلاصه داشبورد شکلی از مصورسازی داده است که برای درک راحتتر اطلاعات و نظارت بهتر بر امور مهم یک شرکت استفاده میشود. استفاده از داشبورد باید به ارائه اطلاعات صحیح به مخاطب مناسب با روش درست و در کمترین زمان ممکن منجر شود.
داشبوردها معمولاً در یک صفحه جای میگیرند و از چند نوع متفاوت از نمودارها، گراف، نقشه یا دیاگرامهای سفارشی تشکیل شدهاند (دقیقاً مثل یک پازل) اگر هر قطعه این پازل را بخشی از اطلاعات مهم شرکت در نظر بگیریم یک داشبورد شامل چندین تکه به هم چسبیده پازل است که تصویری از فعالیتهای شرکت را به ما ارائه میکند .
در تصویر زیر یک داشبورد فروش را مشاهده میکنید که شامل نمودار فروش بر اساس کالا و نیز توزیع فروش بر روی نقشه است .
ساخت داشبورد های سفارشی
داشبورد هوش تجاری کارایی بالایی در مشاهده و تحلیل اطلاعات داخلی یک شرکت دارد. اطلاعات بر روی داشبورد به شکل زنده توسط نرمافزار هوش تجاری نمایش داده میشود. به دلیل اهمیت فوقالعاده این ابزار لازم است تا ساخت و استفاده از داشبوردها آسان باشد .
محیط کاربری ساده و کاربرپسند
یکی از اهداف اصلی ما در ساخت نرمافزار هوش تجاری ایجاد محیطی ساده و کاربرپسند بوده است. به صورتی که افراد غیرفنی و کاربرانی که دانش تخصصی در حوزه داده و اطلاعات ندارند نیز با کمترین آموزش و به سادگی بتوانند داشبوردهای موردنیاز خود را طراحی و از آنها بهصورت مؤثر استفاده کنند .
هوش تجاری دیکم امکان ساخت داشبوردهای اختصاصی را تنها با چند کلیک ساده برای شما فراهم میکند.
با استفاده از :
- محیط کاربرپسند ( user friendly)
- استفاده از ابزار درگ اند دارپ (Drag and Drop) برای ساخت داشبوردها
- طیف وسیعی از نمودارها و تصویرسازی متنوع
- و محیط طراحی داشبورد مخصوص تبلت و گوشیهای هوشمند
میتوانید داشبوردهای سفارشی و شخصیسازیشده را بهراحتی برای شرکت و سازمان خود طراحی کرده و بسازید.
ویدئو ساخت نمودار در هوش تجاری
ساخت یک نمودار فروش تنها با چند کلیک و در کوتاهترین زمان ممکن
نمایش ویدیو درباره نمودار خطی – نمودار زمانی
کنترل کامل بر اطلاعات
داشبوردها به شما اجازه میدهند تا کنترل کاملی بر اطلاعات دریافتی داشته باشید. با استفاده از فیلترهای مختلف میتوانید دادهها را بر اساس زمان یا بر اساس ابعاد داده (مثلاً ابعاد فروش مثل نوع کالا، دسته مشتری، نوع فروش …) یا مبنای دیگری دستهبندی کنید .
- فیلترکردن اطلاعات بر اساس ابعاد داده
- پیمایش به عمق، بالا و در راستا ( Drill-Down ,Up,Through)
- نمودارهای تعاملی ( فیلترکردن نتایج تمام یک داشبورد بر اساس موارد انتخاب شده)
تنها بخشی از قابلیتهای نرمافزار هوش تجاری هستند.
نمونه داشبورد تعاملی
نمایش ویدیو درباره نمونه داشبورد مدیریتی هوش تجاری
نمودارها در یک داشبورد با هم تعامل دارند و اطلاعات تمام نمودارها را میتوان بر اساس یک نمودار خاص (انتخاب شده) بهصورت خودکار دستهبندی و فیلتر کرد
پیمایش به عمق (نقشه)
نمایش ویدیو درباره نمودار توزیع فروش روی نقشه
نمونهای از پیمایش به عمق اطلاعات یا دریل داون (واردشدن به جزئیات دادهها)
فیلتر کردن و دسته بندی اطلاعات
همانطور که اشاره شد در نرمافزار هوش تجاری امکان فیلترکردن و دستهبندی اطلاعات بر اساس بعدهای داده (مثل خصوصیات کالا یا نوع مشتریان) یا بر اساس زمان وجود دارد .
دستهبندی اطلاعات بر اساس اولویتهای دیگر مثل ترتیب قرارگیری، مقدار عددی یا حروف الفبا بهراحتی و با چند کلیک انجام میشود. همچنین اطلاعات تمام نمودارهای داخل یک داشبورد را میتوان بهوسیله یک فیلتر زمانی مرتب کرد به شکلی که اطلاعات مربوط به یک بازه زمانی خاص برای یک کاربر نمایش داده شود .
این قابلیت به کاربران کمک میکند تا الگوهای موجود در اطلاعات را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دهند.
شاخص کلیدی عملکرد Kpi
شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) به زیان ساده متر و معیاری برای بررسی و اندازهگیری پیشرفت کارها و پروژهها در یک شرکت هستند.شاخصهایی که به مدیریت نشان میدهند آیا کارها آن طور که باید و هدفگذاری شده است جلو میرود یا خیر .
با انجام هدفگذاری و تعیین kpiها در هوش تجاری میتوانید روند رشد شرکت و سیر انجام امور در قسمتهای مختلف را به طور مستمر اندازهگیری کنید و در صورت نیاز نسبت به اصلاح روندها و یا تغییر در آنها اقدام نمایید
پیش از پیادهسازی هوش تجاری و در فرایند امکانسنجی پروژه، همکاران ما به شما کمک خواهند کرد تا شاخصهای عملکردی ( PI) و شاخصهای کلید عملکرد (KPI ) موردنیاز شرکت خود را استخراج کنید و از آنها برای ساخت داشبورد، گزارشگیری و نظارت بر فعالیتهای شرکت خود استفاده کنید .
این شاخصها پس از اجرای پروژه هوش تجاری بهصورت مداوم و دورهای توسط متخصصان ما مورد بازبینی قرار میگیرند تا بهترین عملکرد و بازدهی را برای شرکت شما به همراه داشته باشند.
خروجی PDF
اطلاعات یک داشبورد یا گزارش را میتوان به اشتراک گذاشت و یا با فرمت های مختلف از آنها خروجی گرفت . ( PDF, DOC و غیره ) این خروجیها میتوانند برای به اشتراکگذاری اطلاعات یا ارائه در جلسات مورد استفاده قرار بگیرند.
مصورسازی داده
تصویر سازی روشی برای ارائه اطلاعات عددی و متنی به شکل تصویر ( نمودار و دیاگرام ) است. انتقال و درک اطلاعاتی که مصور سازی شده اند بسیار راحت تر و سریعتر انجام می شود و امکان تحلیل داده ها را برای اشخاص در هر سطحی فراهم می اورد.
هوش تجاری آبرنگ این امکان را به شما می دهد تا تصویر سازی اطلاعات را با کیفیتی متفاوت تجربه کنید.
- طیف وسیع از نمودارهای قابل استفاده
- نقشه و دیاگرام های سفارشی
- امکان شخصی سازی و سفارشی سازی تمام نمودار ها و اجزای داخل صفحه ( رنگ ، شکل و اندازه )
- تغییر در تصویر سازی یک نمودار تنها با یک کلیک
- گرافیک قوی و انیمیشن روان
هوش تجاری طیف وسیعی از نمودارها را برای نمایش اطلاعات در اختیار کاربران قرار میدهد
نمودار ها
- نمودارهای میلهای
- خطی
- نقطهای (پراکندگی)
- هیستوگرام
- دایرهای ( Pie) و دونات
- نمودار راداری
- عقربههای خطی و شعاعی …
- بخشی از این نمودارها هستند.
نقشهها
نقشهها ابزارهای فوقالعادهای برای نمایش اطلاعات بر اساس موقعیت جغرافیایی هستند.
هوش تجاری امکان نمایش اطلاعات بر روی نقشه و پایش به عمق اطلاعات از سطح کشوری تا نقشههای شهری (street map) را دارا است .
نمایش ویدیو درباره نقشه در نرم افزار هوش تجاری
ماتریس N*N
ماتریس اطلاعاتی یکی از قابلیتهای قوی هوش تجاری است که امکان گزارشگیری و ایجاد جداول داده را برای کاربران فراهم میکند. میتوانید ابعاد مختلف اطلاعات را در ماتریس با یکدیگر ترکیب کنید تا گزارشهای دلخواه به شکل یک جدول از آن اطلاعات استخراج شود.
ماتریس هوش تجاری از نوع N*N است؛ یعنی محدودیتی در مورد ابعاد داده وارد شده توسط شما وجود ندارد. تصویر زیر نمایی از یک ماتریس داده است که اطلاعات فروش را بر اساس میزان فروش در بعد زمان (نیمسال، فصل، ماه، هفته در سطر) و ابعاد فروش یعنی گروه کالا، فروشنده، طعم کالا (در ستون) را نشان میدهد .
در ماتریس زیر میتوانید جزئیات فروش کالا را بر اساس زمان و ابعاد انتخاب شده ببینید .
سفارشی سازی
اجزای داخل استودیو آبرنگ قابلیت سفارشیسازی بر مبنای نیاز و خواسته کاربر را دارند. سفارشیسازی تصویر در موارد زیر بهراحتی قابل اعمال است
- شکل و اندازه
- خصوصیات ظاهری
- رنگ اجزا و نوشتهها
- سایه و جهت تابش نور
- موقعیت و محل قرارگیری اجزا در صفحه
نمایش ویدیو درباره داشبوردهای مدیریتی سفارشی سازی شده نرم افزار هوش تجاری
مولتی پلتفورم
هوش تجاری علاوه بر کامپیوترهای دسکتاپ امکان مشاهده اطلاعات و استفاده از نرمافزار را در تبلت، گوشی و ساعتهای هوشمند فراهم میکند .
اپلیکیشن
محیط مشاهده داشبوردها از محیط اصلی استودیو مجزا است و بهوسیله اپلیکیشن خاص کاربران به داشبوردها و اطلاعات خود دسترسی دارند.در واقع کاربران عادی به محیط استودیو دسترسی ندارند و تنها میتوانند داشبوردهای خاص خود و اطلاعات آن را مشاهده کنند
این اپلیکیشن در تمام سیستمهای کامپیوتری اعم از دسکتاپ و پرتابل (PC,MAC,Android ) و سیستمعاملهای مختلف ( win,iOS,Linux ,Android ) قابلاستفاده است . در نتیجه کاربران میتوانند در تمام ساعات شبانهروز و در هر نقطهای که به اینترنت دسترسی داشته باشند از نرمافزار هوش تجاری استفاده کرده و به اطلاعات بهروز دسترسی داشته باشند.
ویدئو محیط اپلیکیشن
نمایش ویدیو درباره اپلیکیشن هوش تجاری
تحلیل داده و اطلاعات
ابزار تحلیل داده
در نرمافزار هوش تجاری امکان انجام اعمال تحلیلی روی نمودارها وجود دارد. این قسمت از نرمافزار درحالتوسعه است و در حال حاضر موارد زیر در دسترس کاربران است .
- تعیین مقدار ثابت روی یک نمودار
- تعیین بیشینه و کمینه روی نمودارها
- نمایش میانگین و درصد
آماده سازی داده
دادههای یک شرکت پیش ازآنکه در نرمافزار هوش تجاری مورداستفاده قرار بگیرند باید از منابع مختلف داخلی و نرمافزارهای عملیاتی جمعآوریشده پس از پالایش و دستهبندی بهصورت یکپارچه ذخیره شوند.
بر اساس حجم و نوع داده، متدهای متفاوتی برای جمعآوری و پالایش داده وجود دارد، اما غالباً عملیات آمادهسازی و گردآوری اطلاعات به شکل یک انبار داده انجام میپذیرد و باتوجهبه نیازهای اطلاعاتی مشتری، مکعبهای داده موردنیاز برای استفاده در راهکار هوش تجاری ساخته میشوند .
نرمافزار توانایی دریافت اطلاعات از پایگاههای داده (RDBMS) و نیز از طریق فایلهای حاوی اطلاعات را دارد
پایگاههای داده :
- Microsoft SQL Server
- MySQL
- Oracle
- Microsoft Access
فایلهای اطلاعاتی :
- Microsoft Excel
- Microsoft Access
- Comma-delimited (CSV) and other delimited text
- XML files و …
ابزار آمادهسازی داده (Data Prep)
اتصال به منابع داده توسط ابزار آمادهسازی داده در نرمافزار هوش تجاری صورت میپذیرد.
آمادهسازی داده توسط شرکت ارائهدهنده خدمات ( ) انجام میشود؛ اما شرکتهای دریافتکننده خدمت در صورت نیاز میتوانند با این ابزار بهسادگی کیوبهای موردنیاز خود را نیز تولید کنند .
نرمافزار هوش تجاری کاربر را قادر میکند تا به جداول و پایگاههای داده متصل شده و عملیات آمادهسازی داده را بهسادگی انجام دهد. پس از خواندن اطلاعات کاربر میتواند مکعبهای داده موردنیاز خود را ایجاد کرده و بر اساس آن نسبت به ساخت داشبورد و گزارشگیری اقدام کند.
محیط آماده سازی داده در هوش تجاری
سطح بندی کاربران
تعیین سطوح دسترسی سازمانی به اطلاعات
باتوجهبه اینکه اشخاص و دپارتمانهای مختلف در داخل یک شرکت نیازهای اطلاعاتی متفاوتی دارند و دسترسی آنها به اطلاعات باید از قبل تعیین شده باشد. تقسیمبندی کاربران استفادهکننده از هوش تجاری به چهار گروه کاربری کلی انجام میپذیرد .
کاربران عادی ( Standard User)
کاربرانی که به صورت عادی و روزانه از سیستم استفاده می کنند و قابلیت مشاهده اطلاعات به شکل داشبورد و گزارش را دارند . بیشترین حجم کاربران در یک سازمان مربوط به این دسته است و تنها به اطلاعات مربوط به خود دسترسی دارند. نوع اطلاعات و داشبوردهای در دسترس آنها از پیش تعیین شده است.
کاربران پیشرفته ( Power User)
میتوانند به منابع داده متصل شده، دستهبندی و ابعاد جدیدی درداده ها تعریف کنند و داشبوردها و گزارشهای موردنظر خود را بسازند. این کاربران به محیط استودیو دسترسی دارند
کاربر توسعهدهنده (Developer User)
علاوه بر اختیارات کاربران پیشرفته و دسترسی به محیط استدیو این کاربران میتوانند مکعب های مختلف داده را نیز بسازند .
مدیران سیستم (System Administrator)
مدیریت حسابها، گروهها و پروژهها را بر عهده دارند و میتوانند نرمافزار را سفارشیسازی کرده یا توسعه دهند .
کاربران خارج از سیستم
کاربران خارج از سازمان :
هوش تجاری این امکان را به شما میدهد تا اطلاعات را با طرف سوم مانند مشتریان، تأمینکنندگان یا شرکتهای همکار از طریق اپلیکیشن به اشتراک بگذارید. این کاربران در قالب کاربر استاندارد تعریف میشوند و به اطلاعات مربوط به خود دسترسی دارند.