حل روبیک 2×2

حل روبیک 2×2

مکعب روبیک ۲×۲ -که به آن مکعب جیبی یا مکعب مینیاتوری هم می گویند- نسخه‌ کوچکتر مکعب روبیک است، که فقط دو ردیف دارد. شاید فکر کنید که حل این مکعب ساده است؛ اما این پازل، 3.6 میلیون آرایش ممکن دارد. بنابراین حل کردن آن با پیجاندن تصادفی مکعب، غیرممکن است. بیشتر افراد، بعد از گذشت مدتی، می توانند یکی از وجوه مکعب را درست کنند.

مسئله ای که حل پازل چرخشی را سخت میکند؛ این است که اگر بخواهیم به وجوهی از مکعب که درست کرده‌ایم، دست نزنیم تا به هم نریزد؛ آزادی عمل کمتری برای پیچاندن مکعب موقع حل باقیمانده‌ آن خواهیم داشت. اینجاست که الگوریتم ها به کار می آیند. الگوریتم ها، در واقع توالیهای حرکتی خاصی هستند که به ما امکان حل مکعب، بدون به هم زدن قسمتهای حل شده را می دهند. ما در این مطلب روش حل کردن مکعب ۲×۲ از ابتدا تا انتها را به شما یاد می دهیم.

تاریخچه

برای نخستین بار Larry D. Nichols «پازلی ۲×۲ با قطعات قابل چرخش گروهی» اختراع کرد و در سال ۱۹۷۰ در کانادا برای آن درخواست ثبت اختراع داد. نیکلاس برای نگه داشتن قطعات پازل در کنار هم از آهنربا استفاده کرد. در ۱۱ آوریل سال ۱۹۷۲، اختراع نیکلاس به ثبت رسید و دو سال پس از آن آقای Rubik، مکعب روبیک خود را ثبت اختراع کرد.

مقدمه

مکعب روبیک ۲×۲ در مجموع دو ردیف افقی (بالا، وسط و پایین) دارد. این مسأله باعث می شود که بتوانیم هر ردیف را به طور جداگانه درست کنیم. معکب روبیک ۳×۳ از قطعات لبه‌ ای، مرکزی و گوشه ای تشکیل شده است؛ اما مکعب ۲×۲ فقط از هشت قطعه گوشه ای تشکیل شده و بسیار ساده تر است. اگر می توانید مکعب ۳×۳ را حل کنید پس ‌یادگیری ۲×۲ هم برایتان آسان خواهد بود.

وجه ها

  • هر سطح صاف یک وجه است.
  • هر مکعب روبیک شش وجه دارد.

گوشه ها

  • قطعات گوشه ای سه سطح با رنگ مختلف دارند.
  • ۸ قطعه گوشه ای وجود دارد.

راهنمای الگوریتم‌ها

  • U- وجه بالایی , حرکت ساعتگرد
  • D- وجه پایینی , حرکت ساعتگرد
  • L- وجه سمت چپ, حرکت ساعتگرد
  • R- وجه سمت راست , حرکت ساعتگرد
  • F- وجه جلویی, حرکت ساعتگرد
  • B- وجه پشتی , حرکت ساعتگرد
  • شماره ها (۱و۲و۳ و …)> تعداد دفعاتی است که هر ردیف باید بچرخد

ساعتگرد به معنی حرکت در جهت عقربه های ساعت است. نشانه‌ های U’, D’, F’, B’, R’, L’ یعنی اینکه باید ردیف ها را پادساعتگرد (خلاف حرکت عقربه های ساعت) بچرخانید. نشانه (‘) به معنی پریم یا حرکت پادساعتگرد است.همچنین برای جهت پادساعتگرد از نمادهای Ui,Di,Li,Ri,Fi,Bi استفاده می گردند.

الگوریتم نیز ترتیب حرکاتی است که باید در توالی خاصی رعایت کرد.

با تمام شباهتی که این روبیک با روبیک ۳×۳ دارد، لی دو آرایش آن مختص خودش است یعنی دو قطعه ای که در ردیف آخر جایشان را با هم عوض می کنند. برای حل این موارد، الگوریتم نوشته شده زیر عکس را پیاده کنید.

وجه سفید

با وجه سفید شروع کنید. برای این کار نیازی به الگوریتمها نیست و می‌توانید از شم خودتان استفاده کنید. همانطور که در شکل می بینید رنگهای کنار وجه سفید باید مثل هم باشند.

شکل زیر نشان دهنده الگوریتمهایی است که یک قطعه را از وجه پشتی به وجه جلویی منتقل می کند. هر قطعه سه جهت ممکن دارد بنابراین برای جای دادن قطعات سفید به سه الگوریتم نیاز داریم.

در حالت چهارم وقتی قطعه به جایگاه صحیح رسیده است، اما هنوز جهت آن هم سو نیست؛ گام بعدی فرستادن آن قطعه به ردیف پشتی است. بعد از آن از یکی از حالتهای ۳-۱ برای کامل کردن وجه سفید استفاده کنید.

جا دادن گوشه‌ های زرد

مکعب را طوری بگیرید که وجه سفید، پایین باشد. ردیف بالا را بچرخانید و ببینید چند قطعه را می ‌توانید به محل صحیح خودش منتقل کنید. اینجا به درست بودن جهت اهمیت ندهید. در مرحله بعد به آن هم می رسیم.

در حالت ۱ فقط یک قطعه می تواند به جایگاه نهایی خود برود. الگوریتم U R U’ L’ U R’ U’ L  را، وقتی قطعه درست در محل قبلی-راست-بالا است، اجرا کنید تا بتوانید سه گوشه دیگر را بچرخانید.

در حالت ۲ برای عوض شدن جایگاه دو قطعه در ردیف بالا و جلو، الگوریتم L F’ L’ D’ L’ D F را اجرا کنید.

در حالت ۳ برای تعویض دو گوشه ای که روی قطر مربع قرار دارند، الگوریتم F L F L’ D’ L’ D را پیاده کنید.

جهت گوشه های زرد را درست کنید

اگر تا الان مراحل را درست انجام داده باشید، همه قطعات در جای درستشان هستند و فقط باید جهتشان را درست کنید. مکعب را طوری بگیرید که یک قطعه زرد حل نشده در جایگاه FRU (جلو راست بالا) قرار گیرد. سپس الگوریتم R’ D’ R Dرا دو یا چهار بار تکرار کنید تا جهت قطعه درست شود. یک قطعه حل نشده دیگر را با استفاده ازU’ به جایگاه FRU بیاورید و سپس دو یا چهار بار R’ D’ R D را تکرار کنید تا جهت قطعه درست شود. برای چرخاندن پادساعتگرد گوشه، الگوریتم دو بار؛ و برای چرخاندن ساعتگرد گوشه، الگوریتم چهار بار تکرار می شود.

حالت ۱: برای دو استیکر زرد رو به جلو، این الگوریتم را اجرا کنید:

(R’ D’ R D) x4 U’ (R’ D’ R D) x2

حالت ۲: اگر دو سطح زرد روی کناره های هم مرز با لایه ی جلو است، این الگوریتم را اجرا کنید:

  • (R’ D’ R D) x2 U’ (R’ D’ R D) x4
  • حالت ۳: اگر سه گوشه به چرخاندن پادساعتگرد نیاز داشتند، الگوریتم زیر را پیاده کنید:

(R’ D’ R D) x2 U’ (R’ D’ R D) x2 U’ (R’ D’ R D) x2

ویدیوهای آموزشی

در این بخش ویدیوهای آموزشی حل مکعب روبیک 2×2 تقدیم شما می گردد:

2-روش دوم حل مکعب روبیک 2×2

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *